Höjd bensinskatt slår hårt mot familjen

Från och med årsskiftet 2015/2016 föreslår regeringen en höjning av skatten på bensin och diesel med 60 respektive 66 öre/liter. Här har ni mina tankar om förslaget.

bensinskatt-1

 

Miljöpartiet har bestämt sig. All bilism är farligt och skall bekämpas från alla håll och kanter, till vilket pris som helst. Det blir inte bara tydligt när Miljöpartiet pratar om bilismen på sina partikongresser, utan också när de nu sitter i regering tillsammans med Socialdemokraterna.

För mig som moderat politiker är grön utveckling, inte straffskatt, vägen till ett hållbart samhälle. Politiken skall fokusera på att underlätta för människor att göra bra miljöval. Inte straffa de som står utan samma möjlighet. Visserligen är polluters pay principen (principen om att förorenaren betalar) i grund och botten en bra princip. Den som skiter ner skall rimligtvis betala för sina egna utsläpp. Däremot går smärtgränsen för mig när konsekvensen av politiken innebär att småbarnsfamiljer tvingas ta den hårdaste smällen. Många gånger är familjer, oftast med mindre barn, beroende av bil för att klara sin vardag. Barn skall hämtas och lämnas på förskola, skola, fritidsaktiviteter och hos kompisar. Mat skall inhandlas i större mängder för att tillfredsställa behovet hos en större familj samt hålla nere kostnaderna. Många av dessa familjer lever dessutom på relativt små ekonomiska marginaler, och bosätter sig i billigare bostäder utanför så kallade centrum-nära lägen för att hålla nere bostadskostnaderna. Det ställer höga krav på politiken att kostnader som exempelvis inkomstskatt och bensinskatt hålls så låga som möjligt. Därför är jag orolig för de förslag som regeringen flaggat för där vi kan räkna med cirka två tusen kronor extra per år per familj, enbart i ökad bensinskatt. Det slår hårt mot familjer här i Lerums Kommun.

 

Hållbar politik måste präglas av social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet. Annars är den inte hållbar.

 

hllbar utv

 

 

Att Socialdemokraterna bryter ännu ett vallöfte förvånar inte. Snarare är det Miljöpartiets skeva syn på hållbarhet och det faktum att Socialdemokraterna köper MP-politiken som förvånar. Men det förvånar mig varje dag.

 

Nedan har jag lagt upp Aftonbladets räkneexempel på vad nya bensinskatten kommer innebära:

Mini Cooper 0,65 l/mil.

1 000 mil/år: 390 kr/år

1 500 mil/år: 585 kr/år

3 000 mil/år: 1 170 kr/år

5 000 mil/år: 1 950 kr/år

Volkswagen Golf Sportscombi 2,0 0,60 l/mil

1 000 mil/år: 360 kr/år

1 500 mil/år: 540 kr/år

3 000 mil/år: 1 080 kr/år

5 000 mil/år: 1 800 kr/år

BMW 320 d 0,65 l/mil

1 000 mil/år: 429 kr/år

1 500 mil/år: 643 kr/år

3 000 mil/år: 1 287 kr/år

5 000 mil/år: 2 145 kr/år

Volvo V60 D4 0,59 l/mil

1 000 mil/år: 389 kr/år

1 500 mil/år: 584 kr/år

3 000 mil/år: 1 168 kr/år

5 000 mil/år: 1 947 kr/år

Audi A4 Avant 2,0 TDI 190 quattro S tronic 0,73 l/mil

1 000 mil/år: 481 kr/år

1 500 mil/år: 722 kr/år

3 000 mil/år: 1 445 kr/år

5 000 mil/år: 2 409 kr/år

BMW 528i Touring Aut 0,90 l/mil

1 000 mil/år: 540 kr/år

1 500 mil/år: 810 kr/år

3 000 mil/år: 1 620 kr/år

5 000 mil/år: 2 700 kr/år

Volvo V70 D3 0,68 l/mil

1 000 mil/år: 449 kr/år

1 500 mil/år: 673 kr/år

3 000 mil/år: 1 346 kr/år

5 000 mil/år: 2 244 kr/år

Volvo XC60 D4 AWD 0,74 l/mil

1 000 mil/år: 488 kr/år

1 500 mil/år: 732 kr/år

3 000 mil/år: 1 465 kr/år

5 000 mil/år: 2 442 kr/år

Räkna ut för din egen bil:

Bensin

Körsträcka per år x 0,60 x bilens verkliga förbrukning = höjda skatten

Diesel

Körsträcka per år x 0,66 x bilens verkliga förbrukning = höjda skatten

Fotnot: I uträkningen har vi utgått från Teknikens Världs verkliga förbrukningssiffror.

 

Läs också: http://www.skattebetalarna.se/sites/default/files/hogre_skatt_pa_bensin_slar_hart_over_hela_landet.pdf